Mediterrán ételek

A mediterrán országok népeit, napsütötte tengerpartjaik és laza, szenvedélyes életvitelük mellett egészséges étkezésükért is irigylésre méltók. S ha bár az első kettőt nem is könnyen e harmadik tulajdonságukat mindenképp saját hasznunkra fordíthatjuk. Nézzük hát meg mik a mediterrán konyha alapjai és milyen hatással vannak a mediterrán ételek szervezetünkre.

Mediterrán ételek

Mediterrán ételek jellemzői

A WHO szerint a legegészségesebb emberek Krétán élnek, ami a sziesztázások mellett étkezésüknek is köszönhető. Krétán és a tengerparti országokban átlagosan 200 kg zöldséget és 120 kg gyümölcsöt fogyasztanak egy évben. Ezeket nyersen, párolva vagy grillezve fogyasztják. Így a sok rost és vitamin megmarad, segítve a testsúly és a szervezet egészségének megőrzését. A bennük rejlő antioxidánsok, segítenek megelőzni a daganatos megbetegedéseket.

Egy másik fontos jellemzője a mediterrán recepteknek a tészta. Főleg Olaszországban, a durumtészta a legelterjedtebb 15%-os rosttartalmával, ami messze egészségesebb mint az általunk használt 4 tojásos fajta.

Mediterrán ételek, mediterrán élet

A mediterrán ételek egészségügyi hatásai

A mediterrán ételek egészségügyi hatása sem elhanyagolható tény. A mediterrán konyhában használt zöldségek magas antioxidáns tartalmuknak köszönhetően segítenek megelőzni a daganatos megbetegedéseket.

A földközi tenger térségében élők állati zsiradékot szinte egyáltalán nem használnak. Az olívaolaj mindennapi életük részét képezi. A benne található telített zsírsavak megakadályozzák az érelmeszesedést, segítenek a különböző vitaminok felszívódásában.

Az olívaolaj csökkenti a szívinfarktus kialakulásának kockázatát is, mérsékli a koleszterinszintet, valamint segít a magas vérnyomás megelőzésében.

mediterrán ételek: Egészséges mediterrán konyha

Vegetáriánus receptek a mediterrán konyha hangulatában

Vegetáriánus receptekkel nem nehéz találkozni mediterrán térségben. Az a mediterrán térség lakói kerülik a vörös hús fogyasztását. Helyettük a szárazabb fehér hús vagy a tenger gazdag gyümölcseit preferálják. De e-húsok is könnyen elhagyhatók a fogásokból, sajtokkal, szójával, tofuval felcserélhetők.
A mediterrán receptek fontos jellemzője a tészta. Olaszországban a durumtészta a legelterjedtebb 15%-os rosttartalmával.

Mediterrán receptek

A mediterrán ételek fűszerei

Zamatos fogásaik titka a változatos fűszerekben rejlik.
Ilyenek a: bazsalikom, oreganó, petrezselyemzöld, fokhagyma, majoránna, borsikafű, rozmaring, menta. A citrom, szinte korlátlan használatáról nem is beszélve .
Így ízesítve az ételek különleges aromát kapnak. Nem csoda, hogy kevesebb só hozzáadásával, jóval intenzívebb ízt érnek el.

Mediterrán ételek

 

Mediterrán Életmód

Egy firenzei tanulmány szerint, a mediterrán étrend szerint táplálkozók, 9 százalékkal kisebb eséllyel lesznek a szívbetegek. 13 százalékkal kevesebben betegszenek meg Parkinson- és Alzheimer-kórban. A rák is 6 százalékkal ritkábban támadja meg őket, mint azokat, akik nem ennyire kitartók.

A „mediterrán konyha” elnevezés nem csupán egy adott térség konyhaművészetét jelöli. Az ételek elkészítése mellett óriási hangsúlyt kapnak az evés körülményei is. Ebből a szempontból mint életmód is lényeges eltéréseket mutat az általunk alkalmazott gyakorlathoz képest. Az étkezéseknek közösségformáló szerepük van, a szükségletek kielégítése mellett különleges kulináris élvezetet nyújtanak.
A ránk oly jellemző kapkodás nem nagy divat ezekben az országokban. A déli hőségben komótosan elfogyasztott ebéd után elengedhetetlen egy rövidebb-hosszabb szieszta. Ez a nyugodtabb, kevésbé stresszes életmód is nagyban hozzájárul egészségük megőrzéséhez.

Mediterrán vegetariánus receptek

Ezek az országok a mediterrán ételek otthona

A mediterrán térségbe tulajdonképpen a Földközi-tengerre nyíló országok tartoznak. Sokszor az ember tévesen csak a görög és az olasz konyhára redukálja. A térkép jól szemlélteti az mediterrán ételek otthonául szolgáló térséget.

Mediterrán országok: a mediterrán ételek szülőhazája

Így hát mi is mindenkiinek ajánljuk az Olasz, Spanyol, Francia, Görög, Török és ciprusi konyhaművészet és életmód átvételét. Minden jel arra utal, hogy érdemes. A mediterrán ételek egészségesek és mennyien finomak.