Indiai fűszerek használata a mediterrán konyhában


Indiai fűszerek használata a mediterrán konyhában

Nem hiába tartja Mark Twain, hogy India az európai kultúra bölcsője. Keleti gyökereinket a fűszerek használatában is nyomon követhetjük. Mutatunk néhány ütős indiai fűszert, melyet a mediterrán konyha is szívesen használ. Sőt, nemcsak a mediterrán konyha, de az indiai füstölők alapanyaga is.

Indiai fűszerekről általában 

Indiában a fűszerek széles skálája megtalálható. A kedvező éghajlati viszonyok közt szinte bármilyen fűszernövény megterem a hatalmas országban.

Hazánkban is beszerezhető legnépszerűbb indiai fűszerek a gyömbér, az aszafoetida, másnéven hing, fahéj, római kömény, mustármag, kalonjee, kardamom, koriander, ajowan, kurkuma, de a listát még hosszan lehetne sorolni. 

Az india fűszerek hatása nem csak ízükben mutatkozik meg. A gyógyításban is aktív szereplők lehetnek. A legtöbb fűszernek gyulladáscsökkentő hatása is van. Továbbá stabilizálják a vércukorszintet, lehetnek vízhajtóak, elősegíthetik az emésztést, serkentik az anyagcserét. Hasznosak ízületi gyulladás, asztma, láz, köhögés és puffadás esetén.

A mediterrán konyha kedvelt fűszerei, mint például a bazsalikom, kakukkfű, oregánó, rozmaring, majoranna is használatosak az indiai konyhában is. Gyógyhatásuk ezeknek is jelentős.

Az indiai fűszerek érdekessége, hogy a gyógyászaton és az élelmezésen kívül a kozmetikumokban, az indiai kegytárgyak és kultikus kellékek gyártásánál is használatos.

Az indiai füstölők készítéséhez a következő fűszereket használják:

  • fahéj
  • kardamom
  • szegfűszeg
  • vanília
  • szerecsendió

A legtöbb fűszert pörkölik és finomra őrlik. Ezt az őrleményt keverik el természetes ragasztókkal, mint a fagyanta, virágolajok és a méz. Így tapasztják a vékony bambusz szálakra. Itt olvashatsz az indiai füstölők hatásáról.

Indiai fűszerek a mediterrán konyhában

A mediterrán konyha is előszeretettel használ indiai fűszereket. Sőt, a két konyha szoros kapcsolatban áll egymással,  a főzési módszer és a fűszerek felhasználásának mennyisége változik. Az indiai dahl például igen hasonlít a mediterrán lencseleveshez.

Lássunk néhány fűszert és azok hatásait.

Chili

A chili serkenti a vérkeringést, javítja az emésztést és antibakteriális hatású. A növény hatóanyaga a capsaicin, mely erős antioxidáns hatással bír.

Kurkuma

A kurkumin, a kurkuma egyik fő hatóanyaga erős antioxidáns, hatékony gyulladáscsökkentő, daganatellenes, antibakteriális, vírusölő vegyület. Az ájurvéda ősidők óta használja.

Fahéj

A fahéj fogyasztásával a felfúvódás gyorsabban szűnik meg, emellett a fahéj hathatós segítség lehet hányingerre vagy más gyomorpanaszra is. 

Római kömény

A római kömény nagyszerű gyulladáscsökkentő, emésztésjavító, stimuláló, görcsoldó, emellett nagy mennyiségben tartalmaz vasat, rezet, kalciumot, káliumot.

Kardamom

A kardamom számos emésztési zavarra jelenthet megoldást, így a székrekedésre, a túlzott savképződésre és a gyomorégésre, valamint akkor is érdemes fogyasztani, ha fertőzés támadta meg a gyomrunkat.

Összegzés

Az indiai fűszerek a mediterrán konyha izgalmas kiegészítői lehetnek. Légy bátor, kísérletezz és meg fogsz lepődni, hogy milyen fantasztikus ízeket hozhatsz ki az indiai és a mediterrán konyha fúziójával.

Akármilyen ízvilágú ételt készítünk, legfontosabb, hogy hittel, szeretettel és odaadással főzzünk. Az így készített étel energiával tölt fel és békét sugároz. A béke alapja az erőszakmentesség, ami már a tányérunkon elkezdődik. A vegetáriánus lakomák pedig teljes értékű, élvezetes étkezésekre adnak lehetőséget az egész család számára.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük